Senarai Tugas Jawatankuasa Induk dan Jawatankuasa Kerja PSS
1. Senarai Tugas Jawatankuasa Induk dan Jawatankuasa
Kerja PSS
1.1 Pengerusi
·
Sebagai ketua pentadbir,
pengurus dan mempengerusikan mesyuarat AJK induk PSS.
·
Memastikan PSS berjalan
dengan berkesan demi mencapai objektif-objektif
PSS yang dirangkakan.
i. Membentuk dasar yang praktikal mengenai perkhidmatan media di sekolah dan
menyelaraskan kegiatan-kegiatan ini dengan PSS yang lain dengan bantuan
Bahagian Teknologi Pendidikan (BTP).
ii. Merancang dan melaksanakan program untuk mendapatkan alat atau media serta
kemudahan-kemudahan lain untuk memenuhi keperluan-keperluan pendidikan yang
progresif.
iii. Menyelaras kursus-kursus dalam perkhidmatan bagi guru-guru yang berminat,
berbakat dan memerlukan.
iv. Mengadakan perbincangan dengan para pegawai Bahagian Teknologi Pendidikan
pelbagai peringkat mengenai program media pendidikan di sekolah.
v. Merancang belanjawan tahunan dan belanjawan jangka panjang dengan kerjasama
AJK PSS lain.
vi. Membuat penilaian yang berterusan terhadap kegiatan-kegiatan pengajaran dan
pembelajaran berasaskan sumber di sekolah.
vii. Menjalankan penyelidikan dan percubaan mengenai penggunaan media baru dan
yang selalu digunakan dengan kerjasama Bahagian Teknologi Pendidikan.
viii. Menyediakan kemudahan membaiki dan mengendalikan alat-alat pengajaran dan
pembelajaran.
ix. Melahirkan satu budaya yang boleh menggalakkan guru-guru dan para pelajar
untuk menggunakan bahan-bahan dalam proses pengajaran dan pembelajaran melalui
PSS merentasi kurikulum.
x. Menyebarkan konsep PSS kepada guru-guru, para pelajar dan masyarakat
tempatan.
xi. Sentiasa peka dengan perkembangan teknologi dalam pendidikan dan maklumat
terkini.
xii. Dapat menerima perubahan dalam perkembangan pendidikan dengan fikiran
terbuka dari masa ke semasa.
1.2 Guru
Perpustakaan dan Media
i. Menyelaras semua program media yang dirancang
dan memastikan agar ianya dilaksanakan.
i.
Membantu menggariskan
matlamat, objektif dan perancangan dasar yang akan dilaksanakan oleh PSS.
ii.
Memantau dan memastikan
program-program pembangunan serta perancangan aktiviti agar dilaksanakan dengan
cemerlang.
iii.
Menyediakan senarai
semak tugas untuk memastikan perkembangan dan tindak ikut perancangan dan
pembangunan PSS.
iv.
Menyediakan anggaran
perbelanjaan tahunan PSS dengan kerjasama semua AJK Kerja PSS.
v.
Mengurus dan mengelolakan
semua kemudahan fizikal dan perkhidmatan yang disediakan oleh PSS.
vi.
Memilih dan memesan
bahan-bahan perlu dan yang bersesuaian untuk keperluan masyarakat sekolah
dengan kerjasama guru-guru.
vii.
Memberi khidmat nasihat
dan kepakaran kepada pihak yang memerlukan.
viii.
Bekerjasam dengan
pihak-pihak yang bertanggungjawab dalam merancang dan melaksanakan program
perkembangan staf.
ix.
Menggalakkan guru dan
pelajar untuk menggunakan pelbagai media dalam pendidikan.
x.
Mendapatkan peruntukan
perbelanjaan pengurusan dan pembangunan PSS.
xi.
Menganjurkan sesi
promosi yang bersesuaian untuk menggalakkan budaya penggunaan perkhidmatan yang
disediakan oleh PSS.
xii.
Bertindak sebagai
penghubung antara pihak sekolah dengan agensi-agensi kerajaan dan swasta dalam
perkara yang berkaitan dengan aktiviti PSS.
xiii.
Memastikan penyediaan
rekod-rekod yang lengkap untuk tujuan penyemakan oleh pegawai-pegawai
pendidikan yang melakukan lawatan.
xiv.
Menyediakan laporan
tahunan PSS.
xv.
Mendapatkan maklum balas
dan cadangan-cadangan bagi meningkatkan mutu perkhidmatan yang disediakan oleh
PSS.
xvi.
Membuat penilaian dan
kaji selidik tentang keberkesanan penggunaan semua perkhidmatan yang disediakan
oleh PSS.
xvii.
Menyediakan Senarai
Semak yang bersesuaian untuk memastikan semua tugas yang berkaitan telah
dirancang dan dilaksanakan.
xviii.
Menjalankan tugas-tugas
yang berkaitan seperti yang diarahkan oleh Pengerusi atau pihak pentadbir
sekolah.
1.3 Guru Perpustakaan
i. Menentukan
dasar pentadbiran, pembelian dan penggunaan perpustakaan.
ii.
Melatih dan menyelia
petugas-petugas perpustakaan untuk membantu pengurusan perpustakaan.
iii.
Memastikan bahawa
perpustakaan diurus dengan teratur dan bersistematik.
iv.
Merancang dan
melaksanakan aktiviti-aktiviti perpustakaan.
v.
Merancang anggaran
belanjawan tahunan perpustakaan.
vi.
Menyimpan rekod-rekod
yang berkaitan dengan pengurusan perpustakaan yang bersistem.
vii.
Memberi khidmat nasihat
dan kepakaran kepada guru-guru dan para pelajar yang memerlukan.
viii.
Memperoleh dan menyemak
alat-alat perolehan (bibliografi, katalog penerbit, senarai tajuk dll.) untuk mengetahui
jenis-jenis dan tajuk-tajuk buku yang perlu dibeli untuk menambahkan koleksi di
perpustakaan.
ix.
Menjalankan kerja
menyemak stok pada hujung tahun.
x.
Mengelas dan mengkatalog
bahan-bahan dari koleksi.
xi.
Menyediakan katalog yang
kemaskini untuk kemudahan rujukan guru-guru dan para pelajar yang memerlukan.
xi.
Menyediakan jadual waktu
penggunaan perpustakaan yang praktikal dan berkesan.
xii.
Melantik PENGAWAS PSS
dan mengadakan program-program latihan yang bersesuaian dengan keperluan.
xiii.
Membantu menguruskan
semua program media PSS yang berkaitan dengan perkhidmatan perpustakaan.
xiv.
Membantu para pelajar
untuk memilih buku-buku dan bahan yang bersesuaian untuk bacaan dan rujukan.
xv.
Mengadakan sesi tunjuk
ajar kepada para pelajar tentang cara-cara memaksimumkan penggunaan perpustakaan
demi peningkatan akademik.
xvi.
Menyediakan Senarai
Semak yang bersesuaian untuk memastikan semua tugas yang berkaitan telah
dirancang dan dilaksanakan.
xvii.
Membantu dan menjalankan
tugas yang berkaitan dengan PSS seperti yang diarahkan oleh pihak pentadbiran.
1.4 Guru
Bahan Bantu Mengajar
i. Mencatatkan
semua bekalan alat perkakasan (hardware) dan bahan-bahan perisian (software)
yang dibeli atau diterima ke dalam buku stok alat bantu mengajar.
ii.
Mengelas dan mengkatalog
semua bahan perisian yang dibeli atau diterima.
iii.
Menyedia dan mengedarkan
katalog alat bantu mengajar dari semasa ke semasa untuk pengetahuan guru-guru
dan para pelajar yang memerlukan.
iv.
Mengadakan sesi
perkembangan staf dalam pembinaan media kos rendah dan praktikal serta untuk
menggalakkan penggunaan media pengajaran-pembelajaran yang bersesuaian oleh
guru-guru dan para pelajar.
v.
Menasihati dan
membimbing guru-guru serta pelajar tentang kaedah memilih jenis-jenis media
yang bersesuaian, praktikal dan bekesan untuk pengajaran dan pembelajaran.
vi.
Mewujudkan budaya
pinjaman dan penggunaan alat dan bahan bantu mengajar yang sistematik dan
berkesan khususnya bagi keperluan pengajaran para guru.
vii.
Mengadakan promosi bagi
menggalakkan penggunaan ABM dari masa ke semasa untuk makluman guru dan pelajar.
viii.
Melaporkan sebarang
kerosakan alat-alat perkakasan atau perisian kepada Penyelaras PSS supaya
tindakan segera boleh dilakukan untuk penggantian atau pembaikan.
ix.
Menentukan bahawa semua
peralatan bantu mengajar agar sentiasa dalam keadaan baik untuk digunakan.
x.
Menyediakan buku-buku
rekod yang perlu untuk memudahkan penyemakan oleh pihak pengurusan ataupun bagi
tujuan semakan oleh pegawai-pegawai pendidikan yang memerlukannya.
xi.
Menentukan supaya Buku
Rekod Penggunaan disediakan untuk kemudahan para pengguna membuat catatan
penggunaan yang perlu.
xii.
Menyediakan Senarai
Semak yang bersesuaian untuk memastikan semua tugas yang berkaitan telah
dirancang dan dilaksanakan.
xiii.
Membantu dan menjalankan
tugas yang berkaitan dengan PSS seperti yang diarahkan oleh pihak pentadbiran.
1.5
Guru Kanan Mata Pelajaran
i.
Merancang supaya dapat
membudayakan penggunaan media pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru dan
para pelajar di sekolah.
ii.
Menyebarkan
maklumat-maklumat terkini tentang teknologi pendidikan kepada semua guru untuk
tujuan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.
iii.
Membantu AJK PSS dalam
pemilihan bagi mendapatkan alat dan bahan pengajaran yang bersesuaian untuk
kegunaan guru dan pelajar.
iv.
Membantu dan merancang
agar guru-guru dapat membina alat dan bahan pengajaran dengan menggunakan
pendekatan bersistem.
v.
Menilai keberkesanan
alat dan media pengajaran yang dibeli ataupun yang dihasilkan sendiri.
vi.
Mewakili PSS dalam semua
aktiviti perkembangan kurikulum sekolah khususnya Kurikulum Baru Sekolah
Menengah (KBSM).
vii.
Menyediakan Senarai
Semak yang bersesuaian untuk memastikan semua tugas yang berkaitan telah
dirancang dan dilaksanakan.
viii.
Membantu dan menjalankan
tugas yang berkaitan dengan PSS seperti yang diarahkan oleh pihak pentadbir
sekolah.
1.6
Guru Media/Unit Teknologi
i.
Menggalakkan pembudayaan
penggunaan media teknologi pendidikan terutamanya alat dan bahan tayangan,
rakaman serta penggunaan nota-nota yang berseuaian untuk digunakan.
ii.
Membina koleksi
pita-pita video dan audio atau sumber-sumber teknologi pendidikan yang bersesuaian
untuk kegunaan guru dan para pelajar dalam pengajaran dan pembelajaran.
iii.
Berusaha mengambil
tindak ikut untuk mempertingkatkan penggunaan APD.
iv.
Menyediakan jadual
penggunaan, statistik ataupun mempamerkan bahan-bahan yang bersesuaian bagi
memastikan kecemerlangan perkhidmatan yang disediakan.
v.
Menyedia dan mengedarkan
katalog alat bantu mengajar dari semasa ke semasa untuk pengetahuan guru-guru
dan para pelajar yang memerlukan.
vi.
Melapor sebarang
kerosakan alatan supaya segera dibaikpulih dengan secepat mungkin.
vii.
Merancang anggaran
belanjawan tahunan bagi penyediakan perkhidmatan TV Pendidikan dan Radio
Pendidikan.
viii.
Merancang dan
menjalankan progam-program yang bersesuaian untuk meningkatkan penggunaan APD
secara berkesan.
ix.
Menyediakan catatan
dalam buku-buku laporan tentang sebarang aktiviti yang telah dijalankan untuk
tujuan penyemakan dan rekod.
x.
Menyediakan Senarai
Semak yang bersesuaian untuk memastikan semua tugas yang berkaitan telah
dirancang dan dilaksanakan.
xi.
Membantu dan menjalankan
tugas yang berkaitan dengan PSS seperti yang diarahkan oleh pihak pentadbir
sekolah.
1.7
Guru Panatia Mata
Pelajaran
i.
Membantu jawatankuasa
PSS untuk memilih dan mendapatkan alat dan bahan pengajaran pembelajaran yang
sesuai untuk kegunaan guru dan pelajar.
ii.
Membantu guru-guru untuk
mereka dan membuat alat dan bahan pengajaran pembelajaran dengan menggunakan
pendekatan bersistem.
iii.
Membantu jawatankuasa
PSS untuk menilai keberkesanan alat dan bahan media yang telah dibeli atau yang
dihasilkan sendiri.
iv.
Membantu PSS dalam
merencana aktiviti pembinaan dan penerbitan bahan.
v.
Mewakili PSS dalam
aktiviti perkembangan kurikulum sekolah khususnya KBSR/KBSM.
vi.
Membantu dan menjalankan
tugas yang berkaitan dengan PSS seperti yang diarahkan oleh pihak pentadbir
sekolah.
1.8 Guru
Komputer
i. Menentukan
dasar pentadbiran, pembelian dan pengurusan komputer termasuk
keperluan-keperluan semasanya.
ii.
Mempunyai catatan (Buku
Stok) semua perbekalan alatan atau perkakasan serta perisian (software) seperti
komputer, kertas, disket, reben/dakwat dll.
iii.
Bertanggungjawab untuk
melatih dan membudayakan penggunaan komputer melalui program literasi komputer
yang bersesuaian.
iv.
Menggalakkan penggunaan
komputer untuk tugas-tugas pengajaran dan pembelajaran.
v.
Berusaha mengelas dan
mengkatalog disket-disket yang dimiliki.
vi.
Merancang aktiviti unit
komputer.
vii.
Menyediakan keperluan
operasi yang sistematik seperti jadual waktu, rekod penggunaan dan lain-lain.
viii.
Melapor sebarang
kerosakan supaya dapat dilakukan tindakan baikpulih atau penggantian dengan
kadar yang segera.
ix.
Menyediakan Senarai
Semak yang bersesuaian untuk memastikan semua tugas yang berkaitan telah
dirancang dan dilaksanakan.
x.
Membantu dan menjalankan
tugas yang berkaitan dengan PSS seperti yang diarahkan oleh pihak pentadbir
sekolah
1.9 Pembantu
PSS
i. Urusan Am
·
Mengawal PSS semasa
dibuka
·
Menyusun buku, menjaga kebersihan kebersihan PSS
·
Menjalankan tugas-tugas
lain mengenai PSS yang diarahkan oleh
guru-guru PSS, Guru Kanan, Guru Besar / Pengetua.
ii.
Pinjaman
·
Mengurus hal pinjaman, menyemak buku yang dipulangkan
·
Membuat notis peringatan
kepada peminjam yang lewat memulangkan buku,
·
Menyediakan analisis pinjaman
iii.
Pembelian
·
Menyediakan senarai
pesanan
·
Menaip surat
·
Menyemak bahan yang baru
dibeli
iv.
Memproses buku
·
Menulis nombor perolehan
dan nombor panggilan
·
Menyediakan kocek, kad buku dan slip tarikh pulang
·
Membalut buku dll.
v.
Memperbaiki buku
·
Membaikpulih buku yang
rosak atau koyak
·
Menjilid majalah dan
lain-lain yang perlu
vi.
Fail tegak
·
Menyediakan keratan
akhbar, gambar-gambar, brosur
dan sebagainya.
vii.
Menaip
·
Pengautomasian PSS
viii.
Rekod
·
Merekod dan menyimpan
mengenai bahan-bahan dan kewangan PSS.
·
Menguruskan penyemakan
stok
ix.
Seranta
·
Menyediakan bahan
pameran, papan kenyataan dan sebagainya.
1.10 Pengawas
PSS
i. Membantu
dalam pengedran bahan buku (peminjaman
dan pemulangan)
ii.
Membantu dalam
penyusunan bahan di rak dll.
iii.
Menyimpan dan menyusun
bahan yang telah digunakan oleh pengguna ke tempat asal.
iv.
Menjag akebersihan PSS,
menyusun dan mengemas.
v.
Membantu melakukan
kerja memproses bahna seperti melabel,
cop hak milik dsb.
vi.
Membantu dalm
penyenmakan buku, majalah, akhbar yang
diterima daripada pembekal dan merekodkan ke dalam buku stok.
vii.
Membantu
menguruskan fail tegak, buku skrap, gambar, keratan akhbar dll.
viii.
Membantu menguruskan
Alat Pandang Dengar (termasuk perkakas
dn bahn perisian).
ix.
Seranta dan mewujudkan
perhubungan dengan para pengguna.
x.
Menguruskan perkhidmatan
rujukan.
xi.
Membantu membaik pulih
bahan yang rosak.
xii.
Melakukan tugas-tugas
perkeranian sekiranya PSS tidak mempunyai
kerani.
xii.
Menjalankan tugas lain
sebagaiman yang diarahkan oleh Pengetua/GuruBesar dan guru PSS.
Comments